Na een grondige studie verkoos het Agentschap Wegen en Verkeer de oplossing van een fiets- en voetgangersbrug boven een duurder alternatief van een fietstunnel om het kruispunt veiliger te maken. Mooi meegenomen is dat een brug een architecturaal statement kan maken, in tegenstelling tot een tunnel of een ophoging van het kruispunt.
Fietsen tot aan de schoolbanken
Het finale ontwerp van Arcadis in samenwerking met Stendess, is een echte architecturale parel. Het is een volledig stalen, slanke brug die perfect in de bestaande omgeving zal passen. Zo zullen de reeds aanwezige, oude platanen aan de Grote Ring behouden blijven, de brug zal er netjes langs kronkelen. De brug zal ook mooi aansluiten op buurprojecten. Aan de zuidkant bevindt zich de site van Hogeschool PXL waar gerenoveerd en gebouwd wordt. De brug zal rechtstreeks met deze gebouwen verbonden worden. Zo fiets je bijna rechtstreeks tot aan de schoolbanken.
Veiligheid voor zwakke weggebruikers is hét belangrijkste doel van dit project. Maar de brug zal ook een plek zijn van beleving en ontmoeting voor de vele studenten in de buurt. Daarom gingen de ontwerpers verder dan de minimum afmetingen die het fietsvademecum voorstelt. De hellingen, die vooral door fietsers gebruikt zullen worden, zijn 5,5 meter breed. De bovenkant van de brug, waar zowel voetgangers als fietsers elkaar kruisen, is 7 meter breed. Voor voetgangers zijn er trappen voorzien. Maar de hellingen zijn met hun maximum hellingspercentage van 3,2% evengoed aantrekkelijk voor voetgangers. (bron: Arcadis)
Sinds 5 augustus 2024 loopt de bouw van de brug. Opgedeeld in vier levermomenten komt/kwam de brug uit het atelier van TM Artes Roegiers-Aelterman in Gent, over het kanaal, naar Hasselt gevaren. Daar heffen kranen de onderdelen op de van afstand bestuurbare transportwagen, die richting de werf rijdt. Tussen de levermomenten zijn/waren lassers naarstig aan het werk om de brugdelen en de kolommen aaneen te lassen.
Het openingsfeest is voorzien voor de winter 2025.