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“Die publieke ruimte is de basis van alles” zegt Yves Malysse van URA Yves Malysse Kiki Verbeeck. “Vaak ergeren de mensen er zich aan, en terecht. Zonder publieke ruimte is goede architectuur niet mogelijk. Ons bureau werkt graag met stedelijk meubilair. Aandacht voor deze infrastructuur is belangrijk. Oorspronkelijk hadden we voor het busstation een ander ontwerp voorgesteld: een strakke stalen struc- tuur met platte luifels opgesteld in een driekwart cirkel. Dat plan werd echter niet weerhouden”. Het tweede, goedgekeurde ontwerp was vooral gebaseerd op stevige schuilhuisjes – zogenaam- de schuurtjes – en abstract aandoende pavil- joenen waarvoor één materiaal werd gebruikt: staal. “Staal is een zeer dankbaar materiaal om mee te werken en laat heel creatieve en gede- tailleerde oplossingen toe” zegt Yves Malysse. “In dit geval konden structuur, afwerking en bekleding in hetzelfde materiaal gemaakt worden. Om chaos te vermijden hebben we alles in één vorm gegoten”. Het verkeer aan de bushaltes werd herschikt zodat er een veiliger en overzichtelijker geheel ontstaat. Om de circulatie van het busverkeer te optimaliseren, werden stadsbussen en streekbussen van elkaar gescheiden. De halteplaatsen voor de stadslijnen bevinden zich aan de buitenkant – het dichtst bij het station – die van de streeklijnen centraal, zodat ze elkaar niet hinderen. Zo onderscheiden de zes paviljoenen ter hoogte van de perrons voor de stadsbussen zich van de tien schuilhuis- jes in het midden. espace public est la base de tout », explique Yves Malysse d’URA Yves Malysse Kiki Verbeeck. « Souvent, les usagers sont agacés, à juste titre d’ailleurs. Sans espace public, une bonne architecture n’est pas possible. Notre bureau aime travailler avec du mobilier urbain. Nous accordons beaucoup d’attention à cette infrastructure. À l’origine, nous avions proposé une autre approche pour la station de bus : une structure en acier rigide avec des auvents plats, disposés en trois-quarts de cercle. Ce projet n’a cependant pas été retenu. » Le deuxième projet, qui a été approuvé, était surtout basé sur des abribus solides – aussi appelés aubettes – et des pavillons assez abstraits pour lesquels un seul matériau a été utilisé : l’acier. « L’acier est un matériau très agréable à mettre en œuvre et qui permet des solutions très créatives et détail- lées », explique Yves Malysse. « Dans le cas présent, la structure, la finition et le revêtement ont pu être fabriqués dans le même matériau. Afin d’éviter le chaos, tout a été coulé dans le même moule. » La circulation aux arrêts de bus a été repensée afin qu’elle soit plus sûre et plus ordonnée. En vue d’optimiser la circulation des bus, les bus vicinaux ont été séparés des bus régionaux. Les arrêts pour les lignes vicinales se trouvent à l’extérieur – ce sont les plus proches de la gare. Ceux des lignes régionales sont disposées au centre. Ainsi, ils ne se gênent pas mutuellement. Les six pavillons à hauteur des quais pour les bus vicinaux se distinguent donc des dix abribus au milieu. 69
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