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CPR - Bouwproductenrichtlijn Vanaf 1 juli 2013 is de Bouwproductenrichtlijn van toepassing. De meest zichtbare gevolgen hiervan zijn dat zeer veel bouwproducten moeten voorzien zijn van de CE-markering, en vergezeld moeten gaan van een Prestatieverklaring. Dit artikel gaat in op de belangrijkste gevolgen hiervan voor de staalsector. Algemene kader Sinds 1989 was het in de handel brengen van bouwproducten onderworpen aan de voorschrif- ten van de Europese Richtlijn 89/106/EEG. Deze Richtlijn voorzag ook al wel in de CE-markering voor het verhandelen van bepaalde producten, maar lidstaten moesten de Richtlijn omzetten in nationale wetgeving, wat soms niet te verwaar- lozen toepassingsverschillen tussen de lidstaten veroorzaakte. Om het vrije verkeer van producten te verbeteren, en de toepassing van de regelgeving te verge- makkelijken, werd de Bouwproductenrichtlijn (89/106/EEG) vervangen door de Bouwproductenverordening (CPR 305/2011). Door het feit dat een verordening rechtstreeks toepasbaar is in alle landen van de Europese Unie, worden de interpretaties tussen de verschillende lidstaten beperkt. Er zijn naast de Bouwproductenverordering nog andere regelgevingen die een CE-markering verplichten, bijvoorbeeld voor electronische appa- raten, speelgoed, .... Voor bouwproducten geldt de bijkomende voor- waarde dat er voor het betrokken product in de beoogde toepassing een geharmoniseerde technische specificatie moet bestaan om de CE-markering te moeten aanbrengen. Er zijn, in overeenstemming met CPR 305/2011, 2 types van geharmoniseerde technische specificaties : • Geharmoniseerde normen • Europese technische beoordelingen (ETB), opgesteld volgens Europese beoordelingsdo- cumenten (EBD) wetgeving _législation CPR - Règlement Produits de Construction Le Règlement des Produits de Construction est entré en vigueur depuis le 1er Juillet 2013. Le port du marquage CE sur une grande partie des produits de construction, accompagné géné- ralement d’une Déclarations des Performances en sont les conséquences directes. Cet article traite des retombées les plus importantes pour le secteur de l’acier. Cadre général La commercialisation des produits de construc- tion était soumise aux prescriptions de la direc- tive européenne 89/106/CEE depuis 1989. Cette directive prévoyait le marquage CE pour la mise sur le marché de certains produits, mais les États membres devaient transposer la directive dans leur législation nationale, ce qui entraînait des différences d’application non négligeables entre les États membres. Pour améliorer la libre circulation des marchan- dises et faciliter l’application de la réglemen- tation, la directive Produits de construction (89/106/CEE) a été remplacée par le règlement Produits de la construction (CPR 305/2011). Comme un règlement est directement applicable dans tous les pays de l’Union européenne, les interprétations entre les différents États membres ne divergent guère. Outre le Règlement Produits de Construction, il existe d’autres réglementations, qui imposent également un marquage CE : par exemple pour les appareils électriques, les jouets, ... Pour les produits de construction, il existe une condition supplémentaire : il doit exister une spécification technique harmonisée pour le produit concerné, dans l’application visée. Conformément au CPR 305/2011, il y a 2 types de spécifications techniques harmonisées : • les normes harmonisées, • les documents d’évaluation technique euro- péens (ETE), rédigés suivant un Document d’évaluation Européen (DEE). Tekst_Texte : Koen Michielsen, Technical Manager Infosteel 78

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